EL TRIBUNAL SUPREM HA DICTAT LES PRIMERES SENTÈNCIES
Recordem que el 19 de juliol de 2016 la Comissió Europea va dictar una Decisió per la que es van imposar multes milionàries als principals fabricants de camions europeus (MAN, DAF, IVECO, DAIMLER/MERCEDES i VOLVO/RENAULT), per haver infringit greument les normes comunitàries sobre la competència, degut a que els fabricants van estar pactant la fixació i l’increment dels preus dels camions de la categoria de més de sis tones, en tot l’Espai Econòmic Europeu, durant 14 anys. Aquesta actuació coordinada dels fabricants va tenir lloc entre el 17 de gener de 1997 i el 18 de gener de 2011, moment en el que la Comissió Europea va iniciar les seves investigacions, arran de la confessió realitzada per un dels fabricants.
Aquesta Decisió comunitària va obrir la porta a la possibilitat de reclamar el possible sobre-cost que, en el preu de compra, havien sofert els que van adquirir un camió nou durant el període del càrtel. Per tant, es van succeir milers de reclamacions judicials contra els fabricants de camions, tant a l’Estat espanyol com arreu d’Europa, entre les quals es troben les que va plantejar el nostre despatx. En qualsevol cas, malgrat haver obtingut els perjudicats sentències favorables en els tribunals de primera instància, els fabricants van recórrer les sentències i van elevar la qüestió al Tribunal Suprem.
Què ha dit el Tribunal Suprem?
El Tribunal Suprem va dictar entre els dies 12 i 14 de juny de 2023 les primeres quinze sentències, que resolen de forma favorable als perjudicats els recursos plantejats pels fabricants, i han fixat, entre d’altres, els següents criteris:
- Els fabricants no es van limitar a intercanviar informació, sinó que van adoptar acords dirigits a fixar els preus dels camions i el seu increment dins l’Espai Econòmic Europeu.
- Les característiques del càrtel, per la seva durada, extensió geogràfica i quota de mercat, permeten presumir el fet que va causar danys als compradors de camions.
- Degut a l’extraordinària dificultat d’acreditar el dany o el sobre-cost sofert per part del comprador, es considera adequat que els jutges de primer instància hagin recorregut al mecanisme d’estimació judicial del dany, acceptant que aquesta estimació hagi estat d’un 5% del preu de compra del camió.
- Igualment, es considera que els fabricants han de pagar l’esmentat sobre-cost més els interessos meritats des de la data de compra del camió.
Què podem esperar dels recursos pendents de resoldre davant el Tribunal Suprem?
Entenem que el Tribunal Suprem seguirà el mateix criteri en els centenars de recursos que té pendent de resoldre, si bé en aquells casos on es donin particulars circumstàncies, com poden ser la major qualitat o exactitud de les proves pericials, pot arribar a considerar que el dany efectivament produït és inferior al 5% o bé superior a aquest percentatge.
Joan Vidal i Vidal
Advocat i Soci Director